Türkiye, tarihinin en kapsamlı demografik dönüşümlerinden birini yaşarken, 'gümüş tsunami' olarak adlandırılan yaşlı nüfus artışı sağlık sistemi üzerinde ciddi bir baskı oluşturmaya başladı. Habertürk Sağlık Yazarı Ceyda Erenoğlu'nun dikkat çektiği verilere göre, kronik hastalıklar artık bir gelecek senaryosu değil, mevcut sağlık sisteminin en büyük sınavı haline geldi. Özellikle 40 yaş bandındaki bireylerde en az bir kronik hastalık gözlemlenirken, 75 yaş ve üzerindeki grupta bu sayı aynı anda üç, dört hatta beş farklı hastalığa kadar çıkabiliyor.
Uzmanlar, Türkiye'nin yaşlanan nüfus yapısının sağlık ve bakım yükünü katlayarak artırdığına dikkat çekiyor. Mevcut sağlık altyapısının bu yoğun kronik hastalık dalgasına karşı hazırlıklı olup olmadığı ise en önemli tartışma konusu. Sağlık otoriteleri ve uzmanlar, sistemin mevcut 'tedavi odaklı' yapısının sürdürülebilir olmadığını savunuyor. Bu tablonun değişmesi için sağlık sisteminin acilen 'önleyici ve koruyucu' bir modele evrilmesi gerektiği vurgulanıyor.
Gelinen noktada, Türkiye'nin sadece yaşlanma sürecini değil, bu sürecin getirdiği kronik hastalık tsunamisini yönetebilecek bir stratejiye ihtiyacı olduğu belirtiliyor. Erken teşhis, yaşam tarzı değişiklikleri ve kronik hastalık yönetimi gibi önleyici adımların, sağlık sisteminin üzerindeki yükü hafifletmek için hayati önem taşıdığı ifade ediliyor. Uzmanlar, önleyici sağlık politikalarının hayata geçirilmemesi durumunda, önümüzdeki yıllarda sağlık sisteminin çok daha büyük bir krizle karşı karşıya kalabileceği konusunda uyarıyor.